Lærerrommet: Hvordan takle kontroversielle tema i klassen
Mange lærere syns det er vanskelig å håndtere kontroversielle tema i klasserommet. De vil helst ikke utsette elevene sine for debatter som kan såre og skape splittelse.
På denne siden finner du alle artiklene som omhandler internasjonale undersøkelser.
Mange lærere syns det er vanskelig å håndtere kontroversielle tema i klasserommet. De vil helst ikke utsette elevene sine for debatter som kan såre og skape splittelse.
I dag kom PISA-resultatene, som viser en nedgang i lesing, matte og naturfag for norske elever. – Nå er det helt avgjørende at vi ikke prøver oss på mer av den politiske medisinen som ikke har virket, sier Steffen Handal.
Publisert 05.12.2023
Seminaret er dessverre avlyst pga. korona/karantene. Vi vil vente med å sette opp dette seminaret til smittesituasjonen i samfunnet er mer oversiktlig.
Frist: 14.03.2021
Seminaret er dessverre avlyst pga. korona/karantene. Vi vil vente med å sette opp dette seminaret til smittesituasjonen i samfunnet er mer oversiktlig.
Siden inngangen til 2000-tallet har organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling OECD blitt en markant internasjonal aktør på barnehageområdet. I løpet av 20 år synes organisasjonen å ha gått fra å fremme en form for internasjonal inspirasjon innenfor barnehageområdet, til i større grad å skape en globalt ensrettet idé om barnehagekvalitet.
Store barnegrupper og mangel på personell er en kilde til stress. Dette er noe av det som blir trukket fram av barnehageansatte i undersøkelsen TALIS Starting Strong. Også det å mangle ressurser i form av økonomisk støtte, materiell og ansatte, blir oppgitt som stressende.
Education at a Glance er OECDs årlige statiststikkrapport om utdanningssektoren. EaG sammenlikner OECD-landene blant annet når det gjelder bruk av ressurser til, deltagelse i og målbare resultater av utdanning. Rapporten dekker hele utdanningsløpet – fra barnehage til høyere utdanning. Dette faktaarket tar for seg indikatorer som gir informasjon om høyere utdanning.
Utdanningsforbundet er spesielt opptatt av å løfte fram kva internasjonale samanlikningar som PISA, PIRLS og TIMSS kan vise, og kva dei ikkje kan vise.
Faktaarket presenterer resultatene fra OECDs rapport «Early Childhood Education and Care Policy Review Norway 2015».
Hvor store ressurser bruker Norge på utdanning sammenlignet med andre land og hvordan er statistikken om dette laget?