Planleggingstid under press – en undersøkelse blant barnehagelærere i Oslo kommune
Tid til forberedelser, refleksjon og faglig ajourføring er nødvendig for det pedagogiske arbeidet i barnehagen.
På denne siden finner du alle artiklene som omhandler lover og avtaler.
Tid til forberedelser, refleksjon og faglig ajourføring er nødvendig for det pedagogiske arbeidet i barnehagen.
Utdanningsforbundet-leder Geir Røsvoll er positiv til regjeringen forslag til endringer om kompetansekrav, fysisk inngripen og lærerens faglige ansvar for undervisningen. – Dette vil gi flere elever et mye bedre opplæringstilbud, sier Røsvoll.
Publisert 22.03.2024
Departementene er tydelige på at forslagene skal bidra til å redusere ankomstene av fordrevne fra Ukraina til Norge. Et trist formål som føyer seg inn i rekken av flere tilsvarende lovendringer for denne flyktninggruppen.
Det er Utdanningsforbundet si vurdering at høyringsdokumenta er godt strukturerte og oversiktlege trass i det store omfanget. Vi meiner direktoratet langt på veg har lukkast i å utarbeide eit framlegg til forskrifter som er tydelege og i hovudsak meir tilgjengelege og meir brukarvennlege enn i dag.
Arbeidstakere i relasjonelle yrker – som blant andre læreryrkene – er ofte utsatt for vold og trakassering. Relasjonelle yrker er i stor grad kvinneyrker. Vold, trusler og trakassering mot ansatte er ikke en privatsak, det er et arbeidsmiljøproblem.
Utdanningsforbundet mener at reguleringen av private barnehager må sikre at de private barnehagene har gode og forutsigbare rammevilkår.
– Me er positive til at kommunane får reiskapane dei treng til å skapa ein meir einskapleg barnehagepolitikk. Men det er avgjerande at dei private barnehagane blir sikra føreseielegheit og at dei tilsette får rom til å bruke sitt profesjonelle skjønn, seier nestleiar Ann Mari Milo Lorentzen om nye reglar for finansering av private barnehagar.
Publisert 01.02.2024
Regjeringa har foreslått ein ny finansiering og regulering av private barnehagar. Her finn du svar på nokre av dei viktigaste spørsmåla rundt forslaget.
Utdanningsforbundet har i tidligere høringsprosesser omtalt endringene som svekkelser av rettigheter. Norge har internasjonale forpliktelser og ikke minst forpliktelser overfor barn og unge og deres krav på skolegang, som må oppfylles.
Overordnet sett mener Utdanningsforbundet at utdanning skal være et offentlig ansvar, og offentlige midler til utdanning skal komme elevene til gode. Alle elever, uavhengig av skolens eierform skal ha et utdanningstilbud av høy kvalitet.